_______________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________________

I la Colometa es trobava Bearn

A partir de La plaça del Diamant de mercè Rodoreda i Bearn o la sala de les nines de Llorenç Vilallonga

Dramatúrgia i direcció: Cia. Retret Teatre

Intèrprets: Lara Díez, Bàrbara Roig, Francesca Vadell i Ivan Padilla

Cia. Retret Teatre·

* Adreçat a alumnes de llengua i literatura catalana de Batxillerat

 

Punt de partida. Una important actriu del teatre català, amb aires de grandesa, ha tancat els seus tres companys d’escena al bany de l’escola on s'ha de dur a terme la representació. El motiu és que ella vol fer tota sola l’obra de “La plaça del Diamant”, i guadir de tot el protagonisme escènic. A l’hora pactada amb el centre, la diva comença a interpretar la Colometa en format de monòleg. A la meitat del primer monòleg, però, just quan està explicant que a la nit anirà al ball de la plaça, els seus tres companys irrompen a l'espai amb crits i retrets vers ella, acusant-la d’haver-los tancat al lavabo. A partir d’aquí, comença una discussió sobre el perquè d'aquesta malifeta i on es descobreixen les seves veritables raons: l’escassa feina que té i les ganes que té de tornar a ser protagonista, la seva incapacitat per parlar català-mallorquí si s'ha de representar “Bearn”, etc. A poc a poc, tot s’anirà posant al seu lloc: la diva assumeix el seu error, al mateix temps que la companyia explica en què consisteix la veritable representació, basada en una dramatúrgia de “La plaça del Diamant” i “Bearn o la sala de les nines”. La diva entén el valor i la riquesa que pot ser interpretar en una mateixa peça aquestes dues grans històries representants de la novel·la psicològica catalana, però abans d'acceptar tornar al pla previst, posa dues condicions: ser sempre la Colometa a “La plaça del Diamant” i que els seus companys no es riguin de la seva pronúncia mallorquina quan toqui “Bearn”. La resta d’actrius, naturalment, s’oposa a la primera condició perquè també volen donar veu a la Colometa – arriben al pacte que compartiran el personatge les tres –, però li asseguren que ningú no es riurà de la seva pronúncia mallorquina – la qual cosa, els costarà mantenir.

Dramatúrgia. Consisteix en un recorregut pels passatges més destacats de la història de la Natàlia – amb la combinació de monòlegs en primera persona de la protagonista i escenes essencials entre aquesta i els personatges que van apareixent a la seva vida (Julieta, Enriqueta, Quimet, Mateu, Antoni) – i l’aparició en determinats moments de fragments de les històries de les terres de Bearn. La Colometa trobarà en quatre ocasions el llibre de “Bearn o la sala de les nines” mentre feineja els diferents llocs on va a treballar (la casa dels senyors, els despatxos de l'Ajuntament, la casa de l'adroguer de les veces). El fet de trobar el llibre ens serveix de recurs escèncis per introduir un altre món a escena, l'habitat per don Toni, dona Maria Anònia, Xima i don Joan, i així, representar també els fragments més significatius de l’obra de Villalonga. En definitiva, amb aquesta dramatúrgia creem una nova obra teatral a partir d’un element escenogràfic. A través del qual, s’uneixen dues històries que a priori no tenen molt a veure. La nostra dramatúrgia té una aposta clara per poder fer entendre als joves el concepte de dramatúrgia teatral, on s'intenta trobar una lògica entre les diferents històries i trobar els trets comuns dels dos autors, entrelligar les opcions estètiques dels dos autors per intentar conformar una sola història.

L'espectacle té una hora de durada i repassa els elements i passatges més destacats d'ambdues obres. Uneix La plaça del Diamant i Bearn o la sala de les nines en un mateix muntatge, adreçat als alumnes de Batxillerat, que han de llegir aquestes obres per a les properes proves de selectivitat.

 

dossier pdf / requisits / calendari / imatges


requisits

Aula espaiosa i silenciosa. (Preferim actuar dins aules, enlloc de fer-ho en sales d’actes, aules polivalents, gimnasos o, fins i tot, teatres. Ens agrada la proximitat del públic i aconseguir, d’aquesta manera, que se senti immers dins de la representació.) L’aforament màxim de cada sessió és de 90 persones. En el cas de ser més de 90 alumnes caldrà fer dues representacions.

Durada: 60 minuts

Preu: 450,00€ + IVA (+ desplaçament)

 

calendari de representacions

2017

ESPECTACLES ANTERIORS

 

"Uns drames, uns sants"

(2011-2013)

"Un mirall, una bogeria"

(2009- 2011)